sacred

ismerd ki a játékot azután játsz vele


1
Légy üdvözölve
Légy üdvözölve a Sacred világában!
Minden olyan valóságosnak tűnik. Minden oldalról élő dolgok vesznek
körül. Minden nap új és különös helyeken találom magam, furcsa és
egyben csodálatos lényekkel találkozom. Sok dolgot nem értek ugyan, de azt azért
tudom, hogy mit kell tennem. Ez mégis csak egy játék, vagy talán már rég belevesztem
ebbe az idegen világba?
Izgalmas kalandok, és lebilincselő rejtélyek
várnak rád a Sacred hatalmas és örökké
változó világában. Igen hamar ennek a cselszövő
alakokkal, félelmetes ellenségekkel és
elrejtett kincsekkel teli elbűvölő világnak a
varázsa alá kerülsz majd, meglásd. A játékmenet
nagyfokú változatosságának, a rengeteg
lehetőségnek, és a finoman kidolgozott részleteknek
köszönhetően, a Sacred sokat tartogat
mind az akció központú szerepjáték, mind pedig
a hagyományos szerepjáték rajongóinak, akik
a pergő akció helyett inkább a részletekben, az
egyedi és egyéni karakterekben, valamint a mélyen
atmoszférikus játék környezetben lelik örömüket.
A játék alkotói remélik, hogy élvezni fogod az Ancaria
világának felfedezésével töltött minden egyes percet.
Epilepszia veszély!
Vannak emberek, aki epilepsziás rohamokat kaphatnak, ha bizonyos fénymintákkal vagy erősen
villogó fénnyel találkoznak. Az ilyen – egyébként meglehetősen ritka – esetekben a televíziós
műsorok vagy számítógépes játékok kiválthatnak ilyen epilepsziás rohamokat. Ez akkor
is előfordulhat, ha az illető személy korábban még soha nem produkált ilyen epilepsziaszerű
rohamokat. Ha te, vagy bárki a családodban epilepsziában szenved, előzetesen mindenképp
kérd ki orvosod tanácsát, hogy tanácsos-e ezzel a játékkal játszanod. Ha játék közben fejfájást,
szédülést, álmosságot érzel, hallucinálsz, problémát okoz a helyes tájékozódás, ugrálnak
a szem körüli vagy egyéb izmaid, önkéntelen vagy görcsös mozdulatokat teszel, azonnal
fejezd be a játékot, és fordulj orvoshoz.
2
Tartalomjegyzék
Tartalom
Légy üdvözölve a Sacred világában!. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .I1
Bevezető . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
A játék telepítése . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
A játék alapjai
Az egér pointer (kurzor). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Az egyes varázsitalok színkódjai. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .9
Harc . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11
Szintugrás . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
A játék világa és térkép . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Felszerelés: Kereskedők, szekrények,dobozok és ládák . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16
Menük
A főmenü. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Hálózati játék. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Opciók
Grafikai opciók . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .25
Tárgyak gyűjtése . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .26
Irányítás
Irányítás az egérrel. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
Menü
Karakterek import / export . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
A karakterek tulajdonságai . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .34
Fegyverek és páncélzat
A fegyverek jellemzői . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .35
A fegyverek típusai . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
3
Tartalomjegyzék
Képességek
Karakterek
Gladiátor . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
Szeráf . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .43
Erdei elf . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
Sötét elf . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
Harci mágus. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46
Vámpírnő. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
A Harc művészete
Ellenséges karakterek
Démonok . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .55
Sárkányok . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .55
Zhurag-Nar sötét elfjei . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .56
Goblinoidok . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .56
Óriások . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .57
Óriás szörnyek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .57
Az erdei állatok . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .57
Trollok, hárpiák és kődémonok. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .58
Élőholtak: Hullazabálók és zombik . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .58
Élőholtak: Szellemek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .59
Élőholtak: Múmiák . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .59
Élőholtak: Shaddar’Rim . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .59
Élőholtak: Csontvázak . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .59
Élőholtak: Vámpírok . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .60
Technikai segélyvonal . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .61
A játék alkotói
Impresszum . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .65
Köszönetnyilvánítás . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .66
Jegyzetek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .67
4
Bevezető
Bevezető
A hatalmas Shaddar herceg, a királyság földjét ártatlan áldozatok ezreinek vérében áztató,
gyűlölt I. Morgast leszármazottja, elődjeihez hasonlóan vaskézzel és páratlan kegyetlenséggel
uralkodott. A herceg neve sötét elf nyelven, Ilim’Shaddar, ami azt jelenti, hogy az „Árnyékok
birodalmában bolyongó”, egyszerre örökség és egy prófécia, mivel már réges-régen eladta
a lelkét a sötétség erőinek. Shaddar saját lányáról is az a hír járja, hogy sötét rituálék során megerőszakolták,
majd megölték. Shaddar olthatatlan vágya az élet és a halál uralma felett azonban
saját sorsát is megpecsételte. Ahelyett, hogy a lángok között vesztette volna életét, ahogy azt
a Mystdale-i Kastély mágusai követelték, a perzselő Déli Sivatagba száműzték. Ez már önmagában
is felér egy halálos ítélettel, minden normális halandó számára. Az ezt követő pár évszázad
során semmit sem lehetett hallani a gonosz mágusról, de az orkok, goblinok és sötét elfek
még ma, ennyi idő elteltével sem merik hangosan kiejteni szájukon az Árnyékok birodalmában
bolyongójának nevét. Azt beszélik, hogy a sziklás síkság széléről látni lehet a távolban magasodó
Shaddar-Nur, a sötétség tornyának falait. Ezért van az, hogy Ancaria népei még most is a régmúlt
borzalmas időszakának e rettegett uralkodójáról suttognak rémtörténeteket egymásnak
a tábortüzek körül üldögélve. Az anyák pedig még ma is a szörnyű Shaddarral ijesztgetik engedetlen
gyermekeiket, aki az éjszaka leple alatt eljő, és magával ragadja a rosszalkodó, szüleiknek
nem engedelmeskedő gyerekeket.
Az igazság az, hogy a hírhedt sötét mágus még nem mindig életben van. Sőt, Shaddar megidézett
magának egy Sakkara démont is. Ezeknek a démonoknak hatalmuk van a pokolbéli
elátkozott lelkek, a holtak felett. A Sakkara démonok tulajdonképpen annak a pokolbéli fajnak
a leszármazottjai, akiket még a Szeráfok rendje űzött ki Ancariából a múlt ködébe vesző
Istenek Háborúja során. A démonidézésbe azonban valami szörnyű hiba csúszott, és a pokoli
szörny megidézője ellen fordult. Most először azt követően, hogy a Szeráf harcosok rendje
kiűzte az utolsó démont is a királyságból, egy Sakkara démon ismét Ancaria földjét tapodja.
A visszataszító Sakkara kultusz pedig, úgy tűnik, újra feléledőben van…
A Sakkara kultusz rabszolgavadászaitól kísérve, kegyelmet nem ismerő banditák és zsoldosok
egész hada nyomul Ancaria felé. Aarnum király birodalma végveszélybe került, és nagyon úgy
fest a dolog, hogy az összeomlás elkerülhetetlen. A rettegett Khorad-Nur-i orkok rabszolgái, a
goblinok már támadásokat intéznek a birodalom határa mentén a sivatag felől. Valor herceg,
a bölcs öreg uralkodó bátor fia, felkérte DeMordrey bárót, a király hadseregtábornokát, hogy
azonnal vonuljon a király segítségére. DeMordrey, a briliáns stratéga, akinek kőszívét féktelen
hatalomvágy hajtja, azonban már jó ideje saját terveit szövögeti…
Sacred hőseként, Te állsz e hősi történet középpontjában, amelyben mindent megtalálsz, ami
egy epikus kalandhoz csak kell: hatalmi harcot, politikai cselszövést, gyilkosságot és démoni
mágiát. Egyedül rajtad áll, hogy a virágzó ancariai civilizáció fenn tud-e maradni, vagy az
ork hordák bunkóinak csapásai alatt elsüllyed a történelem mocsarában. Minden attól függ,
mennyire vagy ügyes a kardforgatásban és a különböző képességeid kihasználásában. Hat
bámulatos karakter közül választhatsz, hogy melyikük bőrébe bújva szeretnél nekivágni
ennek a hatalmas és veszélyekkel teli kalandnak.
5
Bevezető
A játék telepítése
Helyezd be a Sacred CD 1 feliratú CD-t a CD-ROM meghajtóba. Amennyiben a Windows
automatikus CD felismerő funkciója aktiválva van, a telepítőprogram automatikusan
elindul. Ha ez nem így lenne, akkor manuálisan indítsd el a „setup.exe” nevű alkalmazás fájlt,
a Sacred CD 1-ről. Ezt követően csak kövesd a képernyőn megjelenő utasításokat.
A játék telepítési könyvtárában található „readme.txt” szövegfájlban fontos technikai információkat
olvashatsz. A játék internetes web oldalán pedig tájékozódhatsz a Sacred világával
kapcsolatos legújabb hírekről. www.sacred-game.com.
Rendszerkövetelmények
Minimális konfiguráció
Pentium III 800 MHz processzor
256 MB RAM
x4 sebességű CD-ROM meghajtó
DirectX8 kompatibilis videokártya 16 MB RAM-mal
DirectX kompatibilis hangkártya
DirectX9 (megtalálható a Sacred CD-n)
Windows® 98 SE/ME/2000/XP operációs rendszer
Legalább 2 GB szabad hely a merevlemezen*
Ajánlott konfiguráció
Pentium IV 1.4 GHz vagy gyorsabb processzor
legalább 512 MB RAM
x8 sebességű CD-ROM meghajtó
DirectX9 kompatibilis videokártya legalább 64 MB RAM-mal
DirectX9 kompatibilis 3D-s hangzást lehetővé tevő hangkártya
Hálózati kártya
Windows® 2000/XP operációs rendszer
DirectX9 (megtalálható a Sacred CD-n)
Legalább 2,5 GB szabad hely a merevlemezen*
*A játék telepítéséhez legalább 1,6 GB-ra van szükség. Ezen kívül a játék futtatásakor, a swap fájlnak
további 400 MB szabad helyre van szüksége a merevlemezen.
Fontos figyelmeztetés!
A jelenleg kapható ill. forgalomban levő különböző modellek nagy száma miatt, a fejlesztők nem tudják
garantálni, hogy a játék valamennyi laptopon és notebookon futni fog. Ezen kívül a chip setek és a videokártyák
is igen jelentős mértékben eltérhetnek az asztali gépekben használatosaktól. Amennyiben az
általad használt laptop ill. notebook konfigurációja megfelel a minimális rendszerkövetelményeknek, akkor
valószínű, hogy futni fog rajta a Sacred: Shaddar démona, azonban ezt garantálni nem tudjuk, a kétféle
rendszer – asztali ill. hordozható – felépítésbeli különbségei miatt.
6
A játék alapjai
A játék alapjai
A következő pár oldalon megismerkedhetsz a játék alapjaival, melynek segítségével
gyorsan belevetheted magad a játék sűrűjébe. A Gladiátor példáján keresztül igyekszünk
neked bemutatni a játék világát a kezdetektől egészen az első küldetés végéig.
A játék indítása
Indítsd el a játékot, majd a megjelenő főmenüben
kattints az „Új hadjárat indítása” gombra, hogy új
játékot kezdhess. A következő oldalakon a játék elindítását
vesszük végig a Gladiátor karaktert választva.
Minden egyes karakter más-más ponton kezdi
meg küldetését.
A Karakterválasztó menüben, válaszd ki a Gladiátort,
és ha gondolod, adj neki új nevet is. Ha elkészültél,
kattints rá a „Játék indítása” gombra
A játék kezdetén a Gladiátort az arénában találod,
ahol épp utolsó nagy küzdelmére készül; ha túléli, és
győztesként hagyja el az aréna homokját, akkor végre
visszanyeri szabadságát. Mielőtt még belevetnéd
magad a harcba, ismerkedj meg az irányítással, és
mindenképp gyűjtsd össze a kezdőpont közelében
elszórtan található tárgyakat.
TIPP
Az egyes új hadjáratok elején megjelenő Súgószöveg mindig hasznos információkkal szolgál
a történeti szálra vonatkozóan, ezen kívül pedig néhány tippet és javaslatot is tartalmaz a
játékmenetre vonatkozóan. Ha úgy gondolod, hogy erre neked nincs szükséged, a „Ne jelenjen
meg több tipp.” Opció melletti dobozba kattintva kikapcsolhatod a Súgószöveget.
7
A játék alapjai
Az egér pointer (kurzor)
Kattints a talaj egy pontjára, mire hősöd a megadott pontra szalad.
Ha a pointert ráviszed egy ellenséges karakterre, a pointer helyén automatikusan
megjelenik a Harc szimbólum. Ha ilyenkor rákattintasz a bal egérgombra,
hősöd rátámad az adott karakterre az éppen aktuális fegyvert használva.
Abban az esetben, ha valamilyen olyan tárgyra mutatsz rá az egérrel, amit
használni lehet (pl. ajtók, dobozok stb.), vagy magaddal vihetsz, megváltozik a
pointer képe, és egy Kéz szimbólum jelenik meg.
Amikor semleges karakterre, vagy egy ügyfélre kattintasz rá az egérrel, akkor
a pointer képe a Beszéd szimbólumra vált át.
A Combo-mestereket, kovácsokat és kereskedőket szintén
speciális szimbólumokkal jelöli a játék.
A játék irányításának az alapjai
Mozgás Bal egérgombbal a talaj kívánt pontjára kattintani
Támadás Bal egérgombbal az ellenségre kattintani
Doboz, láda stb. kinyitása Bal egérgombbal a dobozra kattintani
Speciális mozgás / varázslás / combo
végrehajtása
Jobb egérgombbal a célra kattintani
Tárgy felvétele Bal egérgombbal a tárgyra kattintani
Összes tárgy felvétele A
Tárgy beállítsa / felszerelése Jobb egérgombbal a tárgyra kattintva a Készletlistában
Készlet és karakter szerkesztése I
Naplók (vendégek, statisztikák, stb.) L
Térkép Tab vagy középső egérgomb (görgő)
Világtérkép M
Menü Esc
8
A játék alapjai
A JÁTÉK IRÁNYÍTÁSA
Kattints a talaj kívánt pontjára, hogy a Gladiátor odamenjen.
Ahhoz, hogy párbeszédet kezdeményezz egy (nem ellenséges) karakterrel, kattints rá
a bal egérgombbal. A „?!” szimbólum azt jelenti, hogy a Gladiátor mesternek lenne
egy küldetése a számodra.
A bal egérgomb segítségével nyithatod ki a különböző dobozokat, utazóládákat,
szekrényeket, és minden egyéb tárolóeszközt. Ha ilyenkor lenyomod az Alt billentyűt,
akkor az egyes tárgyak neve is megjelenik a könnyebb azonosítás érdekében.
Villódzó fény jelzi a játéktéren, hogy egy adott tárgy felvehető-e. Az Alt gomb lenyomva
tartására valamennyi aktuálisan látható tárgy neve megjelenik a képernyőn.
A hősöd portréja melletti piros kör mutatja a karakter életerejét. Az ez alatt látható
zöld csík pedig azt jelzi, hogy mekkora tapasztalatra (hány tapasztalati pontra) van
még szüksége ahhoz, hogy a következő szintre ugorjon hősöd.
Az iránytű mindig pontosan az adott küldetés következő főbb céljának az irányába
mutat. Amennyiben van aktív alküldetés is, egy második, kisebb iránytű is láthatóvá
válik, amely az alküldetés célja felé mutat. Ha korábban valahol már elhelyeztél egy
célpontjelzőt a világtérképen (megjelenítéséhez nyomd le az M billentyűt) egy harmadik
iránytű is megjelenik, és közvetlenül a célpontjelző irányába fog mutatni. Az iránytű
körül különböző varázsitalok szimbólumai (felül) ill. az információs ablakok megnyitására
szolgáló ikonok (alul) láthatóak.
Az ún. helyzet-érzékelő pointer segítségével garantált a gördülékeny és folyamatos a
játékmenet, szükségtelenné téve a bonyolult irányítási parancsok alkalmazását. A bal
egérgombbal minden esetben a „standard” cselekvés hívható elő. A standard cselekvés
automatikusan kerül kiválasztásra, attól függően, hogy éppen hol áll a pointer a
játéktéren. Ez azt jelenti, hogy a bal egérgombbal számos különböző cselekvés aktiválható,
mindig az aktuális helyzettől függően: karakter mozgatása, ellenség megtá-
1 5
8
2
4
8 6
3
7
1
2
3
4
5
6
7
9
A játék alapjai
madása, ajtók és dobozok kinyitása, tárgyak begyűjtése, beszélgetés más karakterekkel,
és így tovább. A jobb egérgombbal a különböző harci taktikák, combók és varázslatok
hívhatók elő.
Ezek a gombok teszik lehetővé a felszerelési tárgyak, speciális mozgások és varázslatok
gyors váltogatását. A baloldalon található gombokkal lehet váltani a különböző
fegyverek és / vagy páncélzatok között. A jobb oldalon levő gombokat lehet hozzárendelni
az egyes harci taktikákhoz, varázslatokhoz, combókhoz, és sötét elf csapdákhoz.
Az egyes varázsitalok színkódjai
Gyógyítás Vörös [Szóköz] Visszaállítja az életerőt
Holtak Nyugalma Sötétkék [Q] Az élőholtak nem élednek újjá.
Mentor Világoskék [W] Magasabb tapasztalat, amíg a szer hat
Vipera ellenméreg Zöld [E] Semlegesíti a mérgeket.
Koncentráció Sárga [R] Felturbósítja a combókat.
Tipp
Segítség a menük használatához.
A leltár és karakter menüvel kapcsolatos súgószövegek előhívásához először nyisd meg a leltárt
/ hátizsákot, majd nyomd meg a H billentyűt.
Nyisd ki a dobozokat ebben a szobában, és beszélj a
mesterrel, akitől meg is kapod a küldetést, ami nem
más, mint hogy meg kell nyerned a következő összecsapást
az arénában. Mielőtt csatába szállnál, ellenőrizd
hősöd felszerelését. Kattints a Haditudományok ikonra,
mire azonnal megjelenik hősöd speciális mozdulatainak
és varázslatainak listája. A Combók fejléc alatt négy ún.
combó mező található. A combó nem más, mint egy
négy speciális mozgásból vagy varázslatból álló sorozat.
A Combó-mesterek állíthatnak össze ilyen combókat.
Tipp
A Combó-mesterek ún. harcművészeti rúnákkal kereskedhetnek, amelyeket Ancaria világában
elszórtan találhatók. Ezek segítségével saját és más karakterek harci trükkjeit is összegyűjtheted.
Az, hogy éppen mit kapsz egy ilyen rúna tranzakció során cserébe, mindig attól függ,
hogy mennyi rúnát ajánlasz fel.
8
10
A játék alapjai
Cserearány Eredmény
2:1 Véletlenszerű rúnák minden osztályból
3:1 Véletlenszerű rúnák a saját osztályból
4:1 Bármilyen kívánt rúna a saját osztályból (a kurzormozgató
billentyűk segítségével választható ki)
A kezdőpont közelében található dobozban egy bőrpáncélra bukkansz. Amint felvetted a bőrpáncélt,
a Gladiátor azonnal magára is ölti azt (felveszi a felszerelési tárgyai közé), mivel ez a
felszerelési mező eddig még üres volt. A bőrpáncél azonnal meg is jelenik a leltár megfelelő
felszerelés mezőjében. Az egyéb összegyűjtött tárgyak a hős hátizsákjába kerülnek.
Egy új speciális mozgást is kaptál, az ún. „Többszörös ütést”. Ahhoz, hogy egy harci mozgást
alkalmazni tudj, fel kell, hogy vegyed a harcművészeti listára. Ha egy új harcművészeti rúnára
bukkansz, akkor azt a jobb egérgomb segítségével tedd bele hősöd hátizsákjába. A már megszerzett
harci mozgás alkalmazásához az adott mozgást húzd át a harcművészeti listáról a
képernyő jobb alsó sarkában található gyorskiválasztó gombokhoz. A kívánt mozgás alkalmazásához
most már nincs más dolgod, mint rákattintani a megfelelő gyorskiválasztó gombra,
majd a kiszemelt ellenségre a jobb egérgombbal.
Tipp:
A „Harcművészetek” egy átfogó elnevezés a speciális mozgások (zöld ikonok), valamint a
varázslatok jelölésére.
Tipp:
A „Támadás” segítségével gyors, erős ütések sorozatát mérheted ellenfeledre.
A „Többszörös ütés” segítségével a hatósugáron belül tartózkodó valamennyi ellenfélre ütés
mérhető, bár az ütés ereje kisebb, és nem is okoz olyan nagy sérülést.
Mivel a Gladiátornak a harc jellegéből adódóan párbajszerűen, egyszerre csak egy ellenféllel
kell megküzdenie, esetünkben a standard Támadás parancsnak több értelme van.
A középső lépcsőt eddig egy vasrács zárta el. Miután
azonban megkaptad küldetésedet, a rács automatikusan
kinyílik, ahogy megközelíted.
11
A játék alapjai
Tipp
Mindenképp érdemes jó alaposan felderíteni a Sacred dinamikus, örökké mozgásban levő
világát. Számos rejtett vagy kevésbé rejtett humoros részlet és megjegyzés csak arra vár a
környező világban, hogy észre vedd. A küzdelmet követően, még mielőtt visszamennél Juliushoz,
a gladiátor mesterhez, beszédbe elegyedhetsz a fogságba esett kémmel, felfedezve egy
rejtett tiszteletadást a műfaj klasszikusa előtt.
Harc
Két ellenfél fog támadni, egymás után. Itt a remek
alkalom, hogy használd a Támadás parancsot.
Irányítás harc közben
Támadás Bal egérgombbal rákattintani az ellenfélre
Speciális mozgás / Varázslat/ Combó Jobb egérgombbal rákattintani az ellenfélre
Az ellenség megtámadásához kattints rá a bal egérgombbal. Ha gondolod, lenyomva is tarthatod
az egérgombot a folyamatos támadáshoz. A jobb egérgombbal az ellenségre kattintva
aktiválhatod a harcművészeti mozgást. Ha sikerül bevinned egy ütést, akkor az okozott sérülés
nagyságát sárga számok jelzik. Ha viszont hősödet találják el harc közben, akkor piros számok
jelzik az így elvesztett életerő pontokat. Harc közben a Gladiátor lábai körül húzódó kör
mutatja hősöd megmaradt életerejének szintjét.
Miután legyőzted ellenfeleidet, menj vissza és beszélj
újra a gladiátor mesterrel. A galád rabszolgakupec
azonban ahelyett, hogy odaadná a kialkudott jutalmat,
rád támad! Itt az ideje, hogy megmutasd ennek
az aljas görénynek és csatlósainak, hogy mire is képes
egy felbőszült gladiátor.
12
A játék alapjai
Most a rabszolgahajcsárok, annak érdekében, hogy
eltüntessék nyomaikat, megpróbálják eltenni láb
alól a királyi kémet. Segíts a kémnek legyőzni a
brigantikat. Miután megöltétek az összes támadót,
beszélj a kémmel. A beszélgetés végén engedélyt
kapsz, hogy elkísérd őt a helyi katonai parancsnokhoz.
A kém feltöri a zárt ajtókat, és a Gladiátor
végre ismét szabad.
A jobb fölső sarokban most egy újabb karakter portréja jelenik meg. A kém csatlakozott a Gladiátorhoz,
és az oldalán fog harcolni egészen a küldetés végéig. A küldetés iránytű (a képernyő
alján, középen) mutatja, hogy merre kell haladnotok a küldetés következő fő célja felé.
Tipp
Ahhoz, hogy megtekinthesd egy társad tulajdonságait, először is nyisd meg a leltárt az I billentyű
lenyomásával, majd az egér pointert a tüzetesebben szemügyre venni kívánt társad portréjára.
Tipp
Ahhoz, hogy megváltoztathasd egy társad felszerelését, először
is nyisd meg a leltárt az I billentyű lenyomásával.
Ezt követően kattints a kívánt fegyver vagy pajzs képére,
hogy felvedd az egér pointerrel.
Az így kiválasztott tárggyal most kattints a felszerelni
kívánt társad képére. Ha az adott karakter képes a
tárgy használatára, akkor az máris a felszerelési
tárgyai közé kerül. A társaid egyszerre
csak egy fegyvert és egy pajzsot tarthatnak
maguknál, éppen ezért, ha az újonnan
felszerelt társadnak volt már fegyvere
és / vagy pajzsa, akkor ezek automatikusan
átkerülnek a te készletedbe.
Amikor egy társad kiválik a kalandozó csapatból,
az így kölcsönkapott tárgyakat szintén
hátrahagyják.
13
A játék alapjai
Szintugrás
Az eddigi harcok során hősöd tapasztalati pontokat is szerzett,
és valószínűleg már el is ért egy magasabb (tapasztalati) szintet,
amit egy „+ ” szimbólum jelöl hősöd arcképe mellett. Ha még
nem sikerült a szintugrás, akkor is hamarosan várható már. A „+
” szimbólumra kattintva, vagy lenyomva az I gombot, megnyílik
a Leltár és karakter menü. Itt, ebben a menüben oszthatod szét
újra tapasztalati pontjaidat egyes tulajdonságaid és képességeid
között. Az új tulajdonság és képesség pontok száma, egyéb szintmódosító
hatásokkal együtt, mindig attól a szinttől függ, amit a
hős éppen elért.
Szint Képességek száma Szintenkénti képesség
pontok száma
Szintenkénti tulajdonság
pontok száma
1 - 2 2 1 1
3 - 5 3 2 1
6 - 11 4 2 1
12 - 19 5 3 1
20 - 29 6 3 1
20 - 49 7 4 1
50 - 8 4 1
Tipp
Minden egyes szintugrás után szétoszthatsz egy pár tapasztalati pontot. Ezen
kívül valamennyi tulajdonság értéke további 10%-kal növekszik a kezdeti értékhez
képest.
Tipp
A Leltár képernyőn lehetőséged van arra, hogy előre hátra váltogass
a képességek és tulajdonságok között, a Képességek vagy
Tulajdonságok szekciótól balra található kis gombra kattintva.
14
A játék alapjai
A játék világa és térkép
Hagyd el az arénát a Gladiátorral. Most aztán igazán van szabad mozgástered, és a lehetőségeid
is igen szélesek: a Sacred világának mintegy 70%-a csak arra vár, hogy felfedezd! Annak
érdekében, hogy ne sodord felesleges veszélybe, a még eléggé gyenge Gladiátort, azt javasoljuk,
hogy kezdetben kövesd a képernyő alján, középen található küldetés iránytűt, amely
mindig egyenesen a küldetés következő fő célállomása felé mutat. Ha felvállaltál egy alküldetést
is, akkor egy másik, az előzőnél kisebb iránytű is megjelenik, ami pedig a mellék küldetés
következő célállomásának az irányába mutat. Utad egy kis hídon át észak-kelet felé vezet.
Veszélyben sem lesz hiány; erről goblinok és rabszolga kereskedők gondoskodnak.
Ha lenyomva tartod a Tab billentyűt vagy a középső egérgombot (vagy görgőt), megjelenik
a térkép. Ezen a térképen a küldetés kezdő és végpontjai, a földalatti barlangok bejáratai, a
kereskedők és kovácsok, a Combó mesterek, épületek, karakterek, no és persze az ellenségek
vannak jelölve. Az M gomb lenyomásával megnyithatod a világtérképet is. A világtérkép egy
részének felnagyításához, kattints rá a felnagyítani kívánt térkép részlet egy pontjára a bal
egérgombbal, és tartsd is lenyomva azt. Ilyenkor a világtérkép kiválasztott régiója minitérkép
módban kerül megjelenítésre.
15
A játék alapjai
Tipp
A térképen kék pöttyök jelölik a semleges karaktereket. A piros pöttyök ezzel szemben az
ellenségeket jelzik. Az olyan, fontos karaktereket, akikkel mindenképp érdemes lenne beszélned,
fehér pöttyökkel jelöli a térkép.
Tipp
A játék Ancaria déli határvidékén kezdődik. Bellevue és Silver Creek ősi városain kívül még
Porto Vallum újonnan épület városkája is itt található. Silver Creek már alapítása óta a közelben
húzódó hatalmas és gazdag ezüstlelőhelyekről híres; a város élénk kereskedelmet folytat
a Mascarell bárói birtokokon megtelepült fémfeldolgozó ipari központokkal. A gyönyörű
hegyek és folyók övezte Bellevue csendes kis városa, egyre népszerűbb a tehetős öregebb
kereskedőréteg és egyéb, nyugalomra vágyó városlakók körében, akik egyre nagyobb számban
telepednek ide.
Ezzel szemben Porto Vallum az ork puszták szélén fekszik. Az élet itt mindig is nehéz volt,
az éhínség, az áruhiány és a nélkülözés mindennapi vendégei voltak a városnak, még jóval
azelőtt is, hogy gyakoribbá kezdtek válni az ork betörések és támadások. A játék során még
számtalan más régión, városon és településen keresztül vezet majd az utad, melyeknek mind
megvan a maguk sajátos hangulata, és persze története.
A hidat két őrjárat is őrzi, hogy megakadályozza a goblinok betörését Bellevue városába.
Miután bejutottál a városba, menj végig a keletre vezető úton, magad mögött hagyva a piacot
is, amíg északra nem kanyarodik, egészen a katonai támaszponthoz.
Tipp
Ancaria népeinek és az egyes lakosoknak a hősöd felé tanúsított magatartása és hozzáállása
a játékstílusodtól függ. Döntéseid és tetteid természetesen nagyban befolyásolják hősöd
hírnevét is. Kezdetben az emberek inkább bizalmatlanok, de ha például a Gladiátor végrehajt
egy-két jó tettet, annak híre hamarosan az emberek fülébe jut, aminek eredményeképpen
hősöd népszerűbb lesz, és az emberek is barátságosabbakká válnak.
Tipp
A játék során tanúsított magatartásod és viselkedésed igen jelentősen befolyásolja Ancaria
világát. Még az ismerős területeket is újabb és újabb dolgokra bukkanhatsz.
16
A játék alapjai
Felszerelés: Kereskedők, szekrények,
dobozok és ládák
A városka főterén egy különleges kék tároló rekeszt találsz,
amelybe megőrzésre eltehetsz különböző tárgyakat. Minden
nagyobb településen van egy ilyen értékmegőrző, ahol biztonságba
tehetsz bizonyos tárgyakat. Akkor lehet szükség ilyen
értékmegőrzésre, ha például egy adott tárgyra jelenleg nincs
szükséged, eladni viszont nem szeretnéd, vagy egy tárgyat
már nem tudsz magaddal cipelni. Az itt elhelyezett tárgyakat
később mindig hiánytalanul megtalálod.
A térképen a kereskedőket arannyal teli zsákocskák jelölik. Ha
egyenesen a városba mentél, akkor a Gladiátornak minden valószínűség
szerint nincs egy árva petákja sem. Ha viszont voltál
olyan előrelátó, hogy kizsebeld legyőzött ellenfeleidet, akkor az
így megszerzett tárgyakat eladhatod a kereskedőknél.
Tipp
Aranyra sok helyen bukkanhatsz a játék során: ládákban, mágikus rejtekhelyeken, és legyőzött
szörnyeknél. A rengeteg választható alküldetés teljesítésével is juthatsz némi aranyhoz és
plusz tapasztalathoz. Egy földműves a város keleti végében például arra kér, hogy öld meg a
településtől keletre fekvő közeli erdőben tanyázó farkas falka veszett vezérét.
Még a belső erődbe vezető híd előtt három bandita ront rád,
de ez nem jelenthet gondot egy hozzád hasonló, jól képzett
harcos számára.
17
A játék alapjai
Főküldetés teljesítve
A küldetés befejezéséhez az erődben beszélj Romata
parancsnokkal. Ez a bátor és merész katona felvesz
téged is a csapatába, hogy részt vehess a tulajdonképpeni
második küldetésben. Romata azt is hozzáteszi,
hogy a hozzád hasonló bátor harcosokra mindig
szüksége van Ancariának.
Miután így célhoz értetek, a kém távozik, de nem
hagy üres kézzel; egy ajándékot hagy hátra neked,
és ha korábban adtál neki kölcsön fegyvert, akkor
azt is. A kémtől nem messze ott álldogál egy földműves,
feje fölött egy „?!” szimbólummal, ami azt
jelenti, hogy küldetése van a számodra. Ha beszédbe
elegyedsz vele, megtudod, hogy a környék egyetlen
kovácsa több nappal ezelőtt eltűnt a közeli erdőben.
Mindenképp teljesítened kell ezt a küldetést, ellenkező esetben ugyanis, egyetlen kovács sem
lesz ebben a régióban.
Tipp
Egyes tárgyakban még rejlenek további lehetőségek is, amelyeket üres mezők jelölnek. A kovács
például bele tud dolgozni fémholmikat és ékszereket a kard pengéjébe, tovább erősítve
ezzel a kard tulajdonságait.
Romata parancsnoktól pár lépésre észak-keletre egy
lókereskedőre bukkansz, akitől vásárolhatsz magadnak
egy nem túl drága hátast. Lóháton hősöd gyorsabb,
bár – az aktuálisan választott karaktertől függően
– csak bizonyos harcművészeti mozdulatokat
tud alkalmazni lovaglás közben
A Sacred fejlesztőgárdája reméli, hogy élvezni fogod Ancaria kiterjedt világának felfedezését.
Eddig csupán egy aprócska részét láttad ennek a hatalmas, összetett, változatos, és rendkívül
részletesen kidolgozott világnak!
18
Menük
Menük
A főmenü
Új hadjárat Új játék indítása, új hőssel. Idekattintva megnyílik az Új Hadjárat
menü.
Opciók Idekattintva megnyílik az Opciók menü.
Hálózati játék Idekattintva indíthatsz hálózati játékot.
Játékállás megnyitása Idekattintva megnyithatsz egy korábban elmentett játékállást.
Extra Idekattintva újra megtekintheted a Sacred részletesen
kidolgozott kezdő képsorait, vagy a játék alkotóinak a névsorát.
Új hadjárat
Az egérrel a megfelelő portréra kattintva választhatod ki, hogy melyik karakterrel szeretnéd felfedezni
Ancaria világát, a szövegablakba pedig begépelheted hősöd új nevét, ha úgy kívánod.
Ha korábban már exportáltál hőst, akkor természetesen importálni is tudod majd őt. Ilyen
esetben a karakter értékek és a felszerelés nem változnak. Új játék indításánál valamennyi
ellenfél sokkal magasabb tapasztalati szinten áll, mint a te hősöd.
Elmentett játékállások
Kattints rá egy korábban elmentett játékállásra. Ez automatikusan elérhetővé teszi a
„Megnyitás” és „Törlés” gombokat, amelyekkel betöltheted a folytatni kívánt játékállást,
vagy letörölhetsz egy feleslegesnek ítélt mentést a merevlemezről.
19
Hálózati játék
Hálózati játék
A hálózati játékot választva először is el kell döntened,
hogy helyi hálózaton (LAN), vagy az Interneten
keresztül szeretnéd másokkal is összemérni erődet és
ügyességedet.
Játék helyi hálózaton (LAN)
A helyi számítógépes hálózaton (LAN) történő játékhoz kattints a Főmenüben a Hálózati játék,
azon belül pedig a LAN opcióra.
Ezután válassz magadnak hőst (karaktert). Itt választhatsz egy korábban exportált hőst
(karaktert), de létrehozhatsz egy teljesen új karaktert is.
Új karakter Ezt az opciót válaszd, ha teljesen új hőssel akarod elindítani
a játékot.
Karakter importálása Kattints rá egy korábban exportált karakterre, hogy ezzel a
hőssel indíthasd el a hálózati játékot.
Kijelentkezés Ezt az opciót választva visszaléphetsz a Főmenübe.
Folytatás Ha már választottál magadnak karaktert, vagy létrehoztál egy
újat, akkor a képernyő jobb alsó sarkában található gombra
kattintva léphetsz tovább, a Játékválasztó menübe.
Helyi hálózati (LAN) játék kiválasztása
Ezen a képernyőn kerülnek felsorolásra a helyi hálózaton aktuálisan elérhető hálózati Sacred
játékok. Természetesen saját helyi hálózati (LAN) játék felállítására is van lehetőséged. Ha már
egy futó LAN játékhoz szeretnél csatlakozni, akkor kattints rá a „Csatlakozás” gombra.
A játék tulajdonságai
A hálózati játékoknak némileg eltérők a tulajdonságaik, mint a hagyományos, egyjátékos játékokéi.
A játék nevén kívül a játék paraméterei is kijelzésre kerülnek a következő szimbólumokkal:
20
Hálózati játék
Hálózati játékmódok
Kooperatív
Ebben a kooperatív játékmódban egyszerre akár négy játékos is részt
vehet. A játékállást a játék során bármikor el lehet menteni, majd egy
tetszőleges későbbi időpontban folytatni. A játék a bellevuei katonai
parancsnokságon kezdődik
Üsd - Vágd
Ebben a játékmódban egyszerre akár 16 játékos is bebarangolhatja
Sacred kiterjedt világát. A fő történeti szál itt nem játszik szerepet,
ehelyett a játék egy különleges szigeten kezdődik. A szigeten van egy
torony. Ebből a toronyból nyílik a lejárat egy föld alatti katakomba
rendszerbe, ahonnan teleportok segítségével Ancaria bármely
pontjára el lehet jutni egy szemvillanás alatt.
Játékos a
Játékos ellen
(PvP)
Ez a játékmód lényegében megegyezik az Üsd - Vágd játékmóddal,
azzal a különbséggel, hogy itt lehetőség van a játékosok, vagy akár a
játékosok csapatai közötti összecsapásokra is.
Biztonság
Zárt A játék le van zárva. A hozzáférés (csatlakozás) le van tiltva.
Nyitott A játék nyitva van, a hozzáférés (csatlakozás) engedélyezett.
Jelszó A hozzáférés (csatlakozás) csak a helyes jelszóval lehetséges.
Hibák
Hiba Ez a szimbólum azt jelzi, hogy a játék gépedre telepített példányának
verziója nem egyezik a szervergépre telepített verzióval. Ebben az
esetben a hozzáférés (csatlakozás) nem lehetséges.
Az elérhető és letölthető patch-ekről a www.sacred-game.com ill. www.ascaron.com internetes
honlapokon olvashatsz ill. tájékozódhatsz.
Tipp
Üsd - Vágd és Játékos a
Játékos ellen mód
A „PvP” módot aktiválva a játékosok megtámadhatják
egymást. Az ún. biztonsági zónákban a más játékosra irányuló
támadás nem lehetséges. Az egy csapatba tartozó
játékosok sem sebesíthetik meg egymást.
21
Hálózati játék
Hálózati játék felállítása helyi hálózaton (LAN)
Játék Itt adhatsz nevet a hálózati játéknak.
Jelszó Ha úgy látod jónak, itt adhatsz meg egy jelszót. A többi játékos csak
akkor csatlakozhat a játékhoz, ha helyesen adják meg a jelszót.
Játékmód Itt adhatod meg a kívánt játékmódot.
Játékosok száma Itt adhatod meg a játékban részt vehető játékosok maximális számát.
Hadjárat módban, helyi hálózaton egyszerre akár 16 játékos is részt
vehet a játékban.
Nehézségi szint Itt választhatod ki a kívánt nehézségi szintet. Amíg legalább egyszer
nem játszottad végig a játékot, akkor addig csak a Bronz és Ezüst
nehézségi szint közül választhatsz.
Megnyitás Ha Kooperatív módban indítottad el a helyi hálózati játékot, akkor
lehetőséged van egy korábban elmentett játékállás megnyitására és
folytatására.
Vissza Idekattintva visszaléphetsz az előző menübe.
Indítás Felállítja és elindítja a hálózati játékot a helyi hálózaton a fent
megadott paraméterekkel.
Hálózati játék az Interneten
Ahhoz, hogy játszani tudj az Interneten keresztül, először is regisztráltatnod kell magad a
szervergéppel.
Bejelentkezés és regisztráció
Fontos!
Ha már egyszer létrehoztad a játékos profilodat, akkor a későbbiek során már nem tudod
megváltoztatni a neved. Hasonlóképpen e-mail címedet sem tudod már megváltoztatni
ilyenkor. További információért kérjük, látogass el a www.sacred-game.com honlapra.
Kérjük, mindig gondosan őrizd meg a játékos profil adataidat.
22
Hálózati játék
Felhasználónév Itt adhatod meg újonnan felállított profilod nevét.
Jelszó Itt adhatsz meg egy jelszót a már korábban felállított profilodhoz.
CD kulcs
megadása
Ide gépeld be a CD kulcsot. Minden Sacred CD-vel csak egy játékos
játszhat az Interneten. A CD kulcsot ennek a kézikönyvnek a hátsó
borítóján találod meg.
Új profil Idekattintva állíthatsz fel egy új játékos profilt.
Bejelentkezés Miután kitöltötted valamennyi adatmezőt, kattints ide a hálózati
játék elindításához.
Vissza Visszalépés a Főmenübe.
Új játékos profil
Egy új profil létrehozásához, válaszd az Internet menüben az „Új játékos profil” opcióra.
Profil
(felhasználó)
neve
Itt add meg a használni kívánt felhasználó nevet. Ha egyszer
megadtad, akkor a későbbiek során már nem tudod megváltoztatni.
Jelszó Ide gépeld be a jelszót.
Jelszó
megismétlése
Ide gépeld be még egyszer a jelszót. Erre a lépésre azért van
szükség, mert biztonsági okokból a jelszó soha nem kerül kiírásra
egyszerű szöveg formátumban.
CD kulcs
megadása
Ide gépeld be a kézikönyv hátsó borítóján található CD kulcsot.
E-mail cím Itt add meg az e-mail címedet.
Küldés Ide kattintva továbbíthatod regisztrációs adataidat az Ascaron
szerverére.
Karakter kiválasztása
A regisztráció végeztével, válassz magadnak egy hőst (karaktert). Itt importálhatsz egy korábban
exportált karaktert, vagy egy teljesen új hőst is választhatsz magadnak. A továbblépéshez
kattints az Előszoba gombra.
23
Hálózati játék
Az internetes előszoba
Az előszoba csevegő szobáit használva a várakozás
perceiben beszélgethetsz a többi játékossal,
és szintén innen léphetsz be már futó,
online játékokba. A csatlakozáshoz, válassz ki
egy játékot a csevegő szobában, majd csatlakozz.
Egy új játék felállításához az első lépés
szintén az, hogy belépsz egy csevegő szobába,
majd a kívánt paraméterekkel indíts el egy
új játékot (lásd Játék tulajdonságai fejezetet).
Ezt követően az előszobában a bal egérgomb
segítségével válassz ki egy csevegő szobát,
majd kattints a „Csatlakozás” gombra.
Aktív játékosok Ez a lista az adott csevegő szobában tartózkodó, aktív
játékosok neveit tartalmazza.
Csevegő ablak A képernyő bal alsó sarkában olvashatóak az üzenetek.
A játékban elérhető különböző csevegő funkciókról bővebben olvashatsz, ha a képernyő bal
alsó sarkában található parancssorba begépeled a következőt: /?.
Tipp
Egyes csevegő szobák nem elérhetőek mindenki számára. Vannak olyan szobák, ahol meg
van adva a részt vevő játékosok minimális és maximális száma, és akadnak olyan szobák is,
ahol kizárólag csevegni lehet, de új játék felállítására nincs mód.
Tipp
A csevegő szobák listája igen hosszúra nyúlhat. A csevegő szobákat tartalmazó listától jobbra
található görgetősáv segítségével lapozhatsz előre ill. hátra a listában.
Tipp
Az egyes csevegő szobák neve mellett látható számok egyrészt az ott várakozó játékosok
számát mutatja, másrészt pedig az adott szobában elérhető játékok számát. A ? például azt
jelenti, hogy három szabad játékos tartózkodik a szobában, akik eddig még nem csatlakoztak
egyetlen játékhoz sem, továbbá, hogy 4 Sacred hálózati játék már fut ebben a szobában.
24
Hálózati játék
Megjegyzések a hálózati játékokhoz
Csevegés Az Enter gomb lenyomásával léphetsz be csevegő módba. Csak ezután
küldhetsz üzeneteket játékos társaidnak.
Menü Az N billentyű lenyomásával előhívhatod a Játék menüt.
A hálózati játékok során használható további parancsok részletes leírását megtalálhatod
Readme.txt fájlban, a Sacred telepítési könyvtárában.
Csapatok
Egyszerre legfeljebb négy játékos alkothat egy csapatot. Egy játékos egyszerre csak egy csapathoz
tartozhat. Minden egyes csapattag számára egy portré jelenik meg a képernyő bal
fölső sarkában, mutatva az adott karakter egészségi állapotát is. A csapattagokat reprezentáló
portrékon látható szám jelzi az adott karakter szintjét. Saját csapattársaidat nem tudod
megtámadni, sőt még véletlenül sem tudod megsebezni őket („baráti tűzzel”). A harcokban
megszerzett tapasztalati pontok egyenlő arányban kerülnek szétosztásra a csapat tagjai között.
Ugyanakkor fontos, hogy a csapat tagjai ne nagyon széledjenek szét, azaz ne távolodjanak
el egymástól túlságosan. A csapattagokat a térkép is jelöli. Ahogy egy társ megmozdul, a
neve azonnal megjelenik a képernyőn. Az így megjelenő név színe jelzi, hogy az adott karakter
milyen messze van saját karakteredtől. Minél pirosabb az illető neve, annál messzebb van
hősödtől. A nagyobb távolságra elmozduló csapat társak nem kapják meg a teljes, őket megillető
tapasztalati pontrészt, és az is előfordulhat, hogy egyáltalán nem jut nekik a pontokból.
A távolság mellett a név azt is mutatja, hogy az illető csapattag melyik irányba mozdult el.
Ha a Ctrl gomb lenyomva tartása mellett a bal egérgombbal rákattintasz az egyik ilyen névre,
akkor azonnal odaugrasz az illető játékoshoz.
A hálózati játék során előforduló szimbólumok magyarázata
Az éppen aktuális hálózati játék áttekintéséhez nyomd le azt „N” billentyűt.
Felhívás a csapathoz történő csatlakozásra.
Ennek a játékosnak a meghívása a csapatba.
Felajánlották a csatlakozás lehetőségét ebbe a csapatba.
Kilépés a csapatból.
Privát csevegő üzenet küldése (csak ennek a csapattársnak)
Játékos figyelmen kívül hagyása (ha a szem át van húzva, akkor nem fogod látni
ennek a játékosnak az üzeneteit).
25
Opciók
Karakter elmentése
Ha el szeretnéd menteni a karaktered, használd a Játék menü (Esc billentyű) Export funkcióját.
Az Import funkcióval arra is lehetőséged van, hogy egy már tapasztalt és kipróbált hőssel
vágj bele egy új küldetésbe.
Kampány elmentése
Ha Kooperatív hálózati módban játszol, akkor el tudod menteni a játékállást a merevlemezre.
Így egy későbbi időpontban szabadon folytathatod félbeszakított kalandodat.
Automatikus gyűjtés
A játékosok közötti egyenlő és igazságos elosztást megkönnyítendő a hálózati játékmódban
nem választható az Automatikus gyűjtés funkció.
A Sacred szerver
A Sacred szerverrel kapcsolatos további információkért tekintsd meg a Sacred telepítési
könyvtárában található readme.txt fájl tartalmát.
Opciók
Grafikai opciók
Grafikai
felbontás
Ezzel a funkcióval lehetőséged van arra, hogy maximálisan
hozzáigazítsd a játék megjelenítését PC-d teljesítményéhez
Alacsony Régebbi PC modellekhez ajánlott (pl. PIII/800 és ennek megfelelő
teljesítményszint)
Közepes
Ez a felbontási szint azokhoz a némileg gyorsabb PC-khez ajánlott,
amelyeknek még azért nem elég nagy a kapacitása a Sacred
maximális felbontás melletti megjelenítéséhez.
Magas
Ez a felbontási szint azokhoz a PC-khez ajánlott, amelyekben
a CPU sebessége jóval meghaladja az 1400 MHz-t, nagyobb
tárolókapacitással és modernebb videokártyával rendelkeznek
Áttetsző térkép
Ha az irányítópultot balra húzod, akkor a minitérkép (Tab billentyű)
eltakarja a tájat. Ha viszont a képernyő jobb szélére húzod az
irányítópultot a táj is látható marad az áttetsző térkép mögött.
26
Opciók
Tárgyak gyűjtése
Atmoszférikus
animációk
A játék során hősöd igen gyakran fog különböző animált
mozdulatokat végrehajtani, még olyankor is amikor csak
aranyat, vagy valami más tárgyat gyűjt össze. Ezzel az opcióval
a leggyakoribb animációk teljesítményét csökkentheted.
Gyűjtés
Itt állíthatod be, hogy vajon tényleg valamennyi tárgyat be
szeretnél -e gyűjteni, amikor automatikus gyűjtést választottál
(A), vagy inkább jobban szeretnéd, hogy ha hősöd nem
foglalkozna a számodra értéktelen dolgokkal. Itt adhatod
meg, hogy mindenféle tárgyat magához vegyen-e hősöd (és
manuálisan szortírozod őket), vagy egyes tárgyakkal egyáltalán
ne is foglalkozzon.
Minden A hős minden keze ügyébe eső tárgyat magához vesz.
Arany / egyedi
tárgyak
A hős kizárólag az aranyat és más szokatlan tárgyakat vesz
magához. Ez utóbbi kategóriába olyan tárgyak tartoznak,
amelyek fontosak a küldetésed szempontjából, pl. olyan
fegyverek és páncélok, amelyek csak egy bizonyos helyen
fordulnak elő a játékban, páncélruhák, és harcművészeti rúnák.
Arany A hős kizárólag az aranyat és a harcművészeti rúnákat veszi
magához
Tipp
Ancaria világában rengeteg, több részből álló páncélruha vár arra, hogy egy hős megtalálja,
és magára öltse őket. A páncélruha neve az adott páncél képe alatt olvasható a leltárban. Az
a személy (karakter), aki egyszerre több részét is viseli ugyan annak a páncélruhának, bonusz
pontokban részesül.
Internet opciók
Adatátvitel sebessége
Itt adhatod meg az internetes kapcsolatod sebességét.
Ennek az opciónak kizárólag online hálózati játékok
esetében van jelentősége.
27
Opciók
Játékmenet
Automatikus mentés A történet fontosabb pontjain a játékállás automatikusan
elmentésre kerül.
Áttekintő térkép
feltárása
A minitérkép kizárólag a már felfedezett területeket mutatja.
Akkor különösen hasznos, ha az áttetsző térkép funkció nincs
aktiválva.
Erőszak Itt tilthatod le ill. engedélyezheted a játék során előforduló
erőszakos jelenetek megjelenítését.
Hangerő
Hanghatások Ebben a pontban állíthatod be a hanghatások hangerejét.
Beszéd Ebben a pontban állíthatod be a párbeszédek hangerejét.
Zene Ebben a pontban állíthatod be a zene hangerejét.
Hang paraméterek
Hang Ebben a pontban tudod ki ill. bekapcsolni a hangokat.
Hangminőség
Három minőségi szint közül választhatsz: Alacsony, Közepes, és
Magas. Ezek a játék során hallható hangok minőségét módosítják,
és a régebbi PC-k esetében erőteljesen befolyásolják a számítógép
teljesítményét is.
28
Irányítás
Irányítás
Irányítás az egérrel
Bal egérgomb:
A talajon kattintva Mozgás
Egy ellenfélen kattintva Támadás
Egy tároló alkalmatosságon vagy ajtón
kattintva Kinyitás
Egy tárgyon kattintva Felszedés (küldetés specifikus tárgyakat a
hátizsákba)
Egy lakoson kattintva Személy megszólítása
Egy lépcsőn vagy tárgyon kattintva Használat
A Shift gombbal együtt egy tárgyon
kattintva a Leltárban Elhajítás
Ctrl + bal egérgomb Megállás és támadás
Shift + bal egérgomb (a talajon) Séta (a futás helyett)
Shift + bal egérgomb (egy lovon) Leszállás a lóról.
Shift + bal egérgomb (egy kiválasztott
tárgyon) Tárgy elejtése.
Bal egérgombot lenyomva tartva:
A talajra kattintva és lenyomva tartva Egyszerű mozgás a pointer irányába.
Egy ellenfélre kattintva és lenyomva
tartva
Célpont egyszerű megtámadása
(ha akciósugáron belül tartózkodik)
Jobb egérgomb:
A talajon / ellenségen Speciális mozgás / varázslat / combó
végrehajtása
Leltár menüben Tárgy felszerelve vagy használatban
Ctrl + jobb egérgomb Támadás pozíciót tartva, speciális mozgás /
varázslat / combó végrehajtása
29
Irányítás
A kereskedőnél
Bal egérgombbal kattintás egy tárgyon Felvenni
Tárgy áthelyezése a kereskedő leltárába Megvásárolni
Shift + bal egérgombbal kattintás egy
tárgyon Eladni megerősítés nélkül
Jobb egérgombbal kattintás egy
tárgyon a kereskedő kezében Megvenni megerősítés nélkül
Hálózati játék során:
Ctrl + bal egérgombbal kattintva egy
játékos nevén
Teleportálás a csapattárshoz - a csapattagok
a képernyő szélén vannak felsorolva. A név
színe mutatja a távolságot: zöldtől (közeli) a
pirosig (nagyon távoli).
Gyorselérés billentyűzet kiosztás:
Tab, középső egérgomb Minitérkép megnyitása
+/- (a numerikus billentyűzeten),
egérgörgő
Térkép léptékének megváltoztatása
(nagyítás / kicsinyítés)
Esc Ablak bezárása, Játék menü megnyitása
A Minden látható tárgy begyűjtése
(csak egyjátékos módban)
I Leltár megnyitása
F Képességek / speciális mozgások / varázslatok
menü megnyitása
C Combó menü megnyitása
L Napló megnyitása
M Világtérkép megnyitása
O Opciók
S Játékállás mentése
F8 Gyors megnyitás
F9 Gyorsmentés
30
Irányítás
P Szünet (csak egyjátékos módban)
H Súgóablak
Ctrl + B Képernyő elmentése (a CAPTURE mappába)
Szóköz Gyógyító ital elfogyasztása
(visszaállítja az életerőt)
Q Holtak Nyugalma ital elfogyasztása
(az élőhalottak nem élednek újjá)
W Mentor ital elfogyasztása (megszerzett
tapasztalatot növeli)
E Vipera ellenméreg elfogyasztása
(semlegesíti a mérget)
R Koncentrációs ital elfogyasztása
(felturbózza a combókat)
1 1. fegyverválasztó gomb
2 2. fegyverválasztó gomb (a 2. szinttől)
3 3. fegyverválasztó gomb (a 8. szinttől)
4 4. fegyverválasztó gomb (a 16. szinttől)
5 5. fegyverválasztó gomb (a 30. szinttől)
6 1. Varázslat / speciális mozgás / combó
választó gomb
7 2. Varázslat / speciális mozgás / combó
választó gomb (a 2. szinttől)
8 3. Varázslat / speciális mozgás / combó
választó gomb (a 8. szinttől)
9 4. Varázslat / speciális mozgás / combó
választó gomb (a 16. szinttől)
0 5. Varázslat / speciális mozgás / combó
választó gomb (a 30. szinttől)
N Hálózati információ / Csapat információ
(csak hálózati játék módban)
Enter Csevegő ablak megnyitása (Enter ismételt
lenyomása = csevegő üzenet elküldése)
Page up/down Lapozás csevegő módban
31
Menü
Menü
A játék során az Esc billentyű lenyomásával bármikor
előhívhatod a Játék menüt. Az aktuális
játékállás elmentéséhez, a megjelenő menüben
kattints az „Elmentett játékállások” menüpontra.
A megjelenő képernyő középső részén láthatóak
a mentett játékállások, a hozzájuk rendelt fájl
névvel együtt. Az egyik ilyen mentési rekeszre
kattintva azonnal választhatóvá válnak a Mentés,
Megnyitás és Törlés gombok, melyek segítségével
lehetséges a játékállások kimentése a
merevlemezre, illetve megnyitása és törlése a
merevlemezről.
Karakterek import / export
Lehetőséged van hősöd (karaktered) „exportálására„.
Ehhez azt kell tenned, hogy az Esc billentyű
lenyomásával előhívod a Játék menüt, majd
kiválasztod az „Export” opciót. Ezek után válassz
ki egyet a még üres helyek közül az exportálni
kívánt karaktered számára, és kattints az export
gombra. Ekkor karaktered elmentésre kerül a
merevlemezen, valamennyi tulajdonságával, felszerelésével
és elsajátított harci mozgásával.
Amikor azután egy új játékot kezdesz, „importálhatsz
egy korábban exportált karaktert, hogy
egy tapasztalt harcossal vághass bele az új kalandokba. Ehhez válaszd az Új hadjárat opciót a
főmenüben, majd ott kattints az Import opcióra, mire a korábban elmentett karakterek bekerülnek
a választható hősök listájába. Most válaszd ki a karaktert, add meg a kívánt nehézségi
fokozatot, és máris újra nekivághatsz a kalandnak.
32
Menü
Hős arcképe és életereje. A piros kör jelzi a hős életerejét (egészségi pontszámát).
A „+ ” szimbólum azt jelzi, hogy hősöd
egy újabb, egyel magasabb tapasztalati
szintet ért el. Ilyenkor kattints a „+ ”
ikonra, hogy módosítsd hősöd tulajdonságait
és képességeit.
A patkó szimbólum csak olyankor jelenik
meg, amikor hősödnek van lova.
A patkó képére kattintva tud hősöd
nyeregbe, illetve onnan leszállni. Ha
a paripa távolabb van, ugyan erre az
ikonra kattintva tudod magadhoz hívni
hangos füttyszóval.
Tapasztalat. Amikor a zöld sáv betelik, a hős egyel magasabb tapasztalati szintre jut.
Bajtárs. Ez az alak kíséri a hőst.
Hős. Ha ellenség tartózkodik a közelben, egy színes gyűrű jelenik meg a hős lába körül,
amely az életerejét mutatja.
Ellenség. Az ellenség tapasztalati szintjétől függően az életerőt jelző gyűrű a megfelelő
színben jelenik meg.
Küldetés iránytű. A nagy iránytű mindig a fő küldetés következő állomásának az irányába
mutat. Ha hősöddel elvállaltál egy mellékküldetést is, akkor egy másik, az előzőnél kisebb
iránytű is megjelenik. Ez utóbbi irányjelző természetesen az alküldetés következő állomása
felé mutat. Ezen kívül utad során elhelyezhetsz útirányjelzőket is a világtérképen (M). Ha
elhelyeztél már ilyen irányjelzőket, akkor egy harmadik iránytű fog azok irányába mutatni.
Varázsitalok. Rákattintva valamelyik ilyen varázsitalt szimbolizáló ikonra, hősöd azonnal
felhörpinti az adott üvegcse tartalmát. Az itt látható karakternek csupán gyógyító hatású
italok (piros) vannak a birtokában. Minden egyes varázsfőzetnek megvan a saját színe,
amely megkönnyíti az azonosításukat.
Fegyverválasztó gomb (kard és pajzs). Ez a hős jelenleg egy karddal és pajzzsal felfegyverkezve
küzd. Ezeknek a mezőknek a segítségével, gyorsan tudsz a fegyverek között válogatni.
Fegyverválasztó gomb (üres). Ha idekattintasz, hősöd puszta kezes harcra vált át, félre
téve fegyvereit. A Leltár menüben bármikor bármilyen más felszerelési tárgyat helyezhetsz
a két fegyvermezőbe, így készülve fel a legkülönbözőbb harci helyzetekre. A fegyverválasztó
gombokhoz egykezes fegyvert, egykezes fegyvert és pajzsot, vagy – természetesen
csak a megfelelő képesség megszerzése után – két egykezes fegyvert is hozzá
lehet rendelni.
Speciális mozgás gomb (inaktív). Ezeknek a gomboknak a segítségével gyorsan váltogathatsz
a különböző harci mozgások, varázslatok és combók között. A hozzárendeléshez először
is nyisd meg a Leltár menüt (I), azon belül pedig kattints a Harcművészetek vagy Combók
menüpontokra, majd húzd át a megfelelő szimbólumot az üres mezőbe. Ezen mezők
mindegyikéhez hozzárendelhető egy harci mozdulat, egy varázslat, vagy egy combó..
1
2
3
8 9 6 12 10 11
1
2
3
4
5
6
7
8
9
5
7
4
10
33
Menü
Speciális mozgás (aktív). Ez a speciális
mozgás készen áll a használatra, és most
már bármikor bevethető a jobb egérgombra
kattintva. A felhasználás után szürkére vált
át, majd lassan újra beszínesedik. Amint
újra teljesen visszanyerte eredeti színét,
újra bevethető a mozdulat. A combók és
speciális mozdulatok újra aktívvá válásának
üteme az adott karakter tulajdonságaitól és
képességeitől függ.
Szürke Gyerekjáték!
Zöld Könnyű
Sárga Átlagos
Narancssárga Nehéz
Piros Nagyon nehéz
Piros cikk-cakk Bajnok
Piros nyíl Nagymester
Gombok. A képernyő bal alsó sarkában található gombok szolgálnak a Leltár és a Játék
menü megnyitására. A legalsó gombbal adhatod ki hősödnek azt az utasítást, hogy
gyűjtsön be minden tárgyat a közelben (az A billentyű lenyomásával ugyan ez az eredmény
érhető el). A jobb alsó sarokban található gombbal nyitható meg a Napló és a
Világtérkép is.
Játék kezdete 1 mező
2. szint 2 mező
8. szint 3 mező
16

Weblap látogatottság számláló:

Mai: 1
Tegnapi: 1
Heti: 3
Havi: 28
Össz.: 9 347

Látogatottság növelés
Oldal: sacred ismertetö
sacred - © 2008 - 2025 - sacred.hupont.hu

Ingyen honlap és ingyen honlap között óriási különbségek vannak, íme a második: ingyen honlap

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »